Vil du vite mere?

Ta kontakt nå.


Til hovedsiden




Terapi


Mental trening


Ryggsmerter


Kurs


Bokbestilling

 

 

 

 

 

 

 

Opplev forbedring i ditt liv og få en ny balanse

Hjelp mot dine ryggplager nå;

Neste skritt til en god rygg.

Copyright: Stefan Hedman


Du vil forhåpentligvis blitt kvitt noen spenninger eller smerter i ryggen din når du leser teksten på denne side.

Kjenn etter i ryggen din igjen. Hvordan føles den nå? Kjenn spesielt etter i nakken og i skulderpartiet. Kjenn også etter om du puster med magen eller ikke. Sett et tall på hvordan ryggen din føles nå, 10 om den er meget stiv, spent eller smertefull og 0 om den er helt bra. Kanskje du får tallet 5. Husk også på hvor i ryggen det føles minst bra.

Den øvelse du skal gjøre nå er å holde den
ene tommel-fingeren på innsiden av
lillefingerneglen på den samme
hånden. Hvilken hånd spiller
ingen rolle. Hold tommelen
der mens du leser videre.
Kjenn hele tiden etter i
ryggen om du kjenner at
noe skjer. Hvis du ikke
kjenner noen forandring så
er det helt OK. Hvis noe skjer
legger du kanskje merke til det.
Iblant skjer ting uten at vi merker
at det skjer. Vi merker det først
etterpå da vi på nytt skal kjenne etter
på samme sted som tidligere. Da er det
ofte at man ikke finner igjen den spenning
som var der tidligere. Hvis du ikke finner den
er den borte.

Hva er du sint på?

Tenk etter om det er noe du er sint på. Fortsett å holde tommelen mot innsiden av lillefingerneglen. Det er ofte noe, eller noen, vi er sinte på uten at vi tenker spesielt over det. Men akkurat nå skal du tenke over det, mens du holder kvar tommelen. Tenk på hva du er sint på og kjenn etter i kroppen. Vanligvis så forandres følelsen i kroppen når man tenker på noe man er sint på. Du kanskje ikke har vært klar over det men om du kjenner etter så kan du nok føle det. Hvis du fortsatt holder kvar tommelen mot innsiden av lillefinger-neglen kan du sannsynligvis føle at sinnet avtar noe og at du blir mer avslappet i kroppen.

Fortsett å tenke på om det er noe annet du er sint på enten på arbeid eller hjemme. Det kan være en småting eller en mer viktig sak. Eller det kan være en person. Det er viktig at du fortsetter å holde tommelen mot innsiden av lillefingerneglen. Du kjenner trolig at tankene kan begynne å flytte seg fra sak til sak som du er litt sint på. Det beror vanligvis på at sinnefølelsen avtar for hver sak du tenker på. Derfor finner tanken en ny sak å være sint på.

Er du sint på deg selv?

Ofte er man også litt sint på seg selv, enten for noe man har gjort, eller for noe man har glemt å gjøre. Det kan være viktig å lære av det man har gjort, men det er viktig å ikke bli sint på seg selv for det man har gjort. Men hvis du fortsatt holder kvar tommelen kjenner du sikkert at du blir mindre sint på deg selv også. Når du kjenner at tankene avtar og roer seg kan du kjenne etter i kroppen igjen. Da kjenner du kanskje at du er mer avslappet nå. Hvis ikke kan du bare fortsette å holde kvar tommelen litt til.

For å kontrollere hva som har skjedd med ditt sinne kan du nå slippe lillefingernegelen din. Siden tenker du på noe du var sint på og kjenner hvilken følelse du får i kroppen. Kjenn først om du er spent noen plass og sett et tall på spenningsnivået fra 0 til 10. Kjenn også etter hur sterk sinnefølelsen er for det du tenker på. Har den blitt mindre siden du tenkte på den tidligere? Eller har den blitt større? Hvordan føles det i nakken nå? I skuldrene? Har dine spenninger flyttet litt på seg? Og hvordan har det gått med magepusten din? Kanskje har den blitt litt bedre?

Litt mer avslappet?

Sannsynligvis føler du deg litt mer avslappet i kroppen og kanskje også tankene dine har blitt "snillere". Hvis du er skeptisk synes du kanskje at det er merkelig at alt dette kan skje bare gjennom å trykke litt på sine fingre, men hvorfor ikke. Du er vel selv det beste eksemplet på at det kan være så enkelt, selv om du ikke kan tro det helt ennå.


Teksten er hentet fra boken "Frisk rygg - helt enkelt" av Stefan Hedman. Boken kan bestilles her på nettet.

Etter å ha lest teksten på denne side har du forhåpentligvis blitt kvitt noen spenninger eller smerter i ryggen din.

Her kommer du tilbake til siden med ryggøvelser.


Ta kontakt
Hvis du vil bestille en terapitime, kan du ringe
Stefan Hedman, tlf. (+47) 90 16 62 11.