Vil du vite mere?

Ta kontakt nå.


Til hovedsiden




Terapi


Mental trening


Ryggsmerter


Kurs


Bokbestilling

 

 

 

 

 

 

 

Opplev forbedring i ditt liv og få en ny balanse


Hjelp mot dine ryggplager nå;

Første skrittet til en bedre rygg.

Copyright: Stefan Hedman

Les instruksjonene nedenfor og gjør øvelsen som beskrevet. Du må utføre øvelsen om den skal hjelpe. (Teksten er hentet fra boken "Frisk rygg - helt enkelt" av Stefan Hedman. Boken kan bestilles her på nettet.)


Kjenn etter hvordan ryggen din føles akkurat nå. Hvor føler du noe? Hvor mye føler du? For at du lettere skal kjenne forandringen bør du sette en verdi på spenningen eller smerten du føler. Bruk verdier fra 10 til 0. Hvis du har meget sterke følelser noen plass setter du 10 og 0 hvis du ikke kjenner noe. Eksakt hvilket tall du setter spiller ingen rolle. Det er bare for at du skal kunne følge med på forandringen. Når du har kjent etter hvor følelsen sitter og hvor mye du kjenner skal vi gå videre.

Nå skal du gjøre den første øvelsen.
Den er meget enkel. Du skal bare
trykke med ene tommelen på
utsiden av pekefingerneglen
(siden nærmest tommelen)
på den samme hånden.
Hvilken hånd spiller ingen rolle.
Trykk så at du kjenner det tydelig
og masser gjerne litt med tommelen
slik at du kjenner at noe skjer ved
pekefingerneglen. Hold fingrene slik i
et minutt eller to. Hvis du vil kan du
bare lese videre mens du holder
fingrene sammen.

Er du en selvkritisk person?

Hvordan føles det å sitte å trykke fingrene sammen på en måte som du ikke er vant med og som kanskje ikke har noen annen effekt at du blir ennå mer selvkritisk? Kjenn etter hva som skjer med dine følelser når du tenker på deg selv. Kjenn etter hvordan det føles i fingrene du trykker sammen. Kjenn etter hva som skjer i armene dine. Hva skjer i nakken, i halsen, i ansiktet. Selv om du ikke føler noen forandring, har du i hvert fall fått en bedre følelse av hvordan du har det akkurat nå.

Nå skal du igjen kjenne etter hvordan det føles i ryggen. Hvis du vil kan du fortsette å holde fingrene sammen. Kjenner du kanskje noen forskjell allerede. Kanskje, kanskje ikke. Hvis du føler en forandring tror du sikkert at det beror på tilfeldigheter. At det skulle kunne bero på at du har holdt to fingre sammen i et minutt (eller to) synes du sannsynligvis er altfor enkelt. Det er viktig at du på ny setter et tall, mellom 0 og 10, på hvordan du har det i ryggen. Det er også viktig at du kjenner etter på samme sted i ryggen som sist. Dette for at du lettere skal oppdage når forandringen kommer og hvordan den skjer.

Er du kritisk mot ryggen din?

Fortsett å holde tommelen mot siden av pekefingerneglen. Tenk på om du er kritisk mot ryggen din. La tankene flyte litt omkring spørsmålet. Tenk på om du er spesielt kritisk mot ryggen din når du har vondt. Eller når du er stresset. Tenk på om det føles riktig å være kritisk. Kanskje det føles som at du ikke har noe valg. Kjenn etter om du er spent i ryggen din nå. Er det noe som forandrer seg nå eller har det forandret seg siden du begynte å trykke fingrene sammen?

Enten det nå har skjedd noen forandring i ryggen din eller ikke, har du nå kjent etter hvordan du har det med din innstilling til deg selv og hvordan det gir seg utslag i selvkritikk. Hvis du har kjent en forandring er du kanskje forundret og lurer på om forandringen skyldes at du trykte sammen dine fingrer eller hva annet det måtte bero på.

Er du kritisk mot øvelsen?

Hvis du ikke har kjent noen forandring lurer du kanskje på om disse metodene virkelig har noen effekt på ryggen din. Kanskje du blir kritisk mot den som skrev øvelsen, eller kanskje du blir selvkritisk for at du bruker tid på å lese øvelsen. Det er enkelt å bli kritisk, enten til seg selv eller til andre. Hvis du føler deg kritisk er det lurt om du fortsetter å holde tommelen på utsiden av pekefingerneglen. Kjenn så etter om den kritiske følelsen forandrer seg.

Når du kjenner etter om du føler deg kritisk til noe er det viktig at du skiller på hvordan du tenker og hvordan du føler. Når du bruker disse metodene kommer du etterhvert å oppdage at du i en kort periode kan tenke kritiske tanker men at du ikke føler deg kritisk. Etter noen minutter med kritiske tanker som ikke blir bekreftet av kritiske følelser, vil de kritiske tankene automatisk gi seg og bli svakere.

Så, hva tror du om virkningen av øvelsen så langt. Den eneste sikre måten å finne ut er selvfølgelig å kjenne etter og deretter vente å se. Etterhvert finner du ditt eget svar på spørsmålet om hvor godt øvelsen virker for deg.

Hvis du vil kan du nå prøve Neste skritt til en god rygg.


Ta kontakt
Hvis du vil bestille en terapitime, kan du ringe
Stefan Hedman, tlf. (+47) 90 16 62 11.